Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tilsyn

Lovgrundlaget D. 21. december 2021 vedtog Folketinget en ændring af dagtilbudsloven, hvor der var fokus på et styrket kommunalt tilsyn. Loven trådte i kraft 1. januar 2022. med tid til at kommunalbestyrelsen udarbejdede og fastsatte egne rammer for det pædagogiske tilsyn. 

Kravene er:

· Der skal tages udgangspunkt i det pædagogiske grundlag og i den styrkede pædagogiske læreplan 

· Der skal over tid foretages uanmeldte og anmeldte tilsyn 

· Der skal sikres uvildighed i tilsynet 

· Der skal anvendes observationer 

· Der skal være dialog med ledelse og medarbejdere 

· Der skal være opfølgende dialog efter tilsynsbesøget 

· Der skal mindst hvert andet år udarbejdes skriftlig dokumentation, som skal offentliggøres på dagtilbuddets hjemmeside 

· Der skal benyttes både kvalitative og kvantitative data 

· Der skal iværksættes skærpet tilsyn ved alvorlig bekymring og udarbejdes handleplan med inddragelse af leder og orientering af bestyrelsen 

Tilgangen til ledelse har betydning for dagtilbuddets sociale kapital og forudsætningerne for at skabe kvalitet i alle dagtilbud. Social kapital bestående af tillid, retfærdighed og samarbejde skaber vilkår for medarbejdernes trivsel og kvalitet i det pædagogiske arbejde. Tillid er en gennemgående værdi og det ønsker vi også gør sig gældende i tilsynsopgaven. Det er et vilkår at tilsyn også er kontrol, men fokus vil være på dialog og udvikling. 

Med udgangspunkt i Kerneopgaven i Nyborg Kommune skal dagtilbud understøtte, at alle børn og familier udfolder deres kompetencer og fulde potentiale i et forpligtende samarbejde. 

At alle børn trives, lærer og udvikler sig i inkluderende fællesskaber. 

Formålet er, at 

-fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv. 

-i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse og bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst

-have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer børns trivsel, sundhed, udvikling og læring. 

-give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for og oplevelse med demokrati. Dagtilbud skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund. 

-skal i samarbejde med forældrene sikre børn en god overgang fra hjem til dagtilbud. 

Dagtilbud skal endvidere i samarbejde med forældre og skole sikre børn en god sammenhængende overgang mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres grundlæggende kompetencer og lysten til at lære. 

 

Vurdering af den pædagogiske kvalitet 

Tilsyn i dagtilbud skal ske inden for rammerne af Kerneopgaven, politikkerne ”Sammen om Trivsel”, ”Sammen om livsduelige børn og unge”, det pædagogiske grundlag og temaerne i den pædagogiske læreplan og mål for sammenhængen mellem de pædagogiske læringsmiljøer og børns læring. Tilsynet skal ske på et struktureret og systematisk grundlag for at sikre uvildighed. På baggrund af det tidligere fælles pædagogiske grundlag er der derfor med udgangspunkt i nedenstående udarbejdet beskrivelse af grundlaget for vurdering af den pædagogisk kvalitet. 

Temaerne er omsorg, tryghed og trivsel, læringsmiljøer af høj kvalitet, inkluderende børnefællesskaber, forpligtende samarbejde med familien og helhed og sammenhæng. 

Dokumenter

Ramme for tilsyn

Shape Created with Sketch.