Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vuggestuen Mariehønsene

 

Vuggestuen – hvor små hjerter blomstrer og gror

 vi leger "bjørnen sover"

I vuggestuen er vores fornemmeste opgave, at skabe tryghed og omsorg for det enkelte barn. Vi ønsker at skabe et hjemligt og nærværende miljø, hvor der er plads til forskelligheder og hvor vi passer godt på os selv og hinanden. Vores pædagogiske praksis tager afsæt i et børnesyn, hvor børnene lærer og oplever verden i trygge, sjove, inspirerende og dynamiske læringsmiljøer. I vuggestuen møder børn og forældre smilende og fagligt kompetente voksne, der ser det som deres primære opgave at drage omsorg for det enkelte barns trivsel, udvikling og læring. En vuggestue, hvor børn og voksne trives, bliver udfordret og udviklet i samspil med hinanden, i en fælles hverdag, hvor alle føler sig hjemme.

Vi har særligt fokus på nærvær, genkendelighed og stabilitet i hverdagen. Vores pædagogiske praksis er fundereret i den neuroaffektive udviklingspsykologi. Dette betyder, at vi ser barnets emotionelle udvikling, som grundlaget for barnets generelle læring, trivsel og udviklingsmuligheder.

 

”Mennesker har brug for at blive set gennem et andet menneskes kærlige øjne, at blive anerkendt for den, vi er, og at blive anerkendt for det, vi er gode til” (Susan Hart)

 

Vuggestuen skal være et frugtbart udviklingssted, hvor børnene tilbydes optimale forudsætninger for at vokse i alle retninger. Hverdagslivet i vuggestuen består af en lang række pædagogiske rutiner, samt pædagogiske aktiviteter, som alle støtter op om det enkelte barns emotionelle, sociale, kropslige og kognitive læring. Læring sker gennem hele dagen – både i leg, aktiviteter, samspil og hverdagens mange tilbagevendende rutiner som f.eks. måltider og overgange.

 

Vores hverdag er bygget op omkring De styrkede læreplaner, og vi udforsker verden i et samspil med alle læreplanstemaerne på kryds og tværs. I vores legerum ses vores læreplanstræ, hvor både børn og voksne kan følge månedens tema, og hvad det er vi er optagede af og har arbejdet med i ugens løb.

Vi griber hverdagens små øjeblikke, når et regnvejr f.eks. giver anledning til en samtale om vandpytter og regndråbers størrelse, eller vi lytter til fuglefløjten og følger fuglenes færden på legepladsen. Vi er nærværende og følger børnenes initiativer og rettetheder, og vigtigst af alt, så foregår vores hverdagsliv i børnehøjde. Enhver aktivitet, relation, opgave og handling i relation til barnet, rummer en mulighed for at arbejde reflekterende med dets trivsel, udvikling og læring – og vi ser og hører alle børn, og følger deres følelsesmæssige udvikling tæt.

Vuggestuen er et trygt udviklingssted for jeres barn, hvor det kan udforske verden; se, mærke, lytte, føle og røre, i samspil med sine jævnaldrende og med omsorgsfulde voksne som går foran, bagved og ved siden af, hver eneste dag. Vi har en ekstra god normering og forsøger altid at arbejde i mindre grupper, hvor nærværet omkring det enkelte barn er i fokus. Vores vuggestue er med i ”1000-dages-programmet; en bedre start på livet”, som betyder at vi er med til at udforske og indsamle viden om, hvad det betyder, når vi har en bedre normering og dermed er flere voksne på stuen – både for det enkelte barn og børnegruppen som helhed.

Vi lægger stor vægt på forældrene som de vigtigste samarbejdspartnere omkring barnet og ønsker at bygge bro mellem børnenes livsverdener. Vi ønsker at lære vores familier godt at kende, og være i tæt dialog med forældre omkring barnets trivsel, læring og udvikling. Vi lægger stor vægt på den daglige dialog med forældrene og at der er synlige og nærværende voksne i alle afleveringer og afhentninger.

 

Vores værdigrundlag er; Trivsel: Relation, rummelighed og begejstring, som er gennemgående i alle aspekter i det pædagogiske arbejde i vuggestuen. I vil møde en vuggestue, hvor vi lægger stor vægt på tætte og nære relationer, hvor der er plads til os alle, og hvor vi glædes og begejstres over de små ting i hverdagen.

Vi har legestue hver torsdag, for de børn der skal starte i vuggestuen, for dermed at gøre indkøringen nemmere. Når barnet starter, vil barnets primærpædagog tage imod barnet og forældrene, og sørge for en god og tryg opstart. Det er også primærpædagogen som vil følge barnets udvikling tæt, og som vil stå for b.la. 3. måneders samtale, eventuelle udviklingssamtaler, samt afsluttende samtale inden børnehavestart. Primærpædagogen har et tæt samarbejde med det øvrige personale og vi følger og tager del i alle børns trivsel, læring og udvikling.

 

 

Hverdagslivet i vuggestuen er bygget op omkring en række faste rutiner, som er med til at give nogle trygge og forudsigelige rammer, som alle børn trives i. Vores hverdag er bygget op omkring:

9:00-9:30: Formiddagsfrugt
9:30-10:45: aktiviteter
11:00-11:30: frokost
12:00-15:00: sovetid og eftermiddagsfrugt
15:00-16:00: eftermiddagsaktiviteter

 

Formiddagsaktiviteterne veksler mellem forskellige læringsmiljøer, som kan ses på vores ugeskema, der hænger i garderoben. Vi har temadage med planlagte pædagogiske aktiviteter, der bliver tilrettelagt ud fra vores læreplanstræ. Derudover har vi legegrupper og fordybelsesdage, hvor vi ofte har fokus på det sansemotoriske, samt en fast tur-dag. Når børnene vågner om eftermiddagen, starter de i en spisegruppe og bliver derefter fordelt i legegrupper, både inde og ude.

I vuggestuen er vi 6 voksne og 21 børn. Vi har store indendørslokaler, hvor vi har gode muligheder for at dele os op og fordybe os i forskellige læringsmiljøer. Vi har en dejlig lille legeplads, og ligger tæt på skov og strand, og så har vi en kolonihave, som vi deler med resten af huset. Vi er ofte på gåture, hvor vi udforsker lokalområdet, og nyder at komme ud i naturen.

   

 

 

I vuggestuen møder børn og forældre hjertevarme, smilende og engagerede voksne, som ønsker at give alle børn, den bedste dag i vuggestuen, hver eneste dag. 

Vi glæder os til at se jer i vores vuggestue og i er altid velkomne til at komme forbi og sige hej, og høre mere om os.

 

Med venlig hilsen 

Personalet i Vuggestuen Mariehønsene